Werkmaterialen & voorbereiding van een les

Werkmaterialen en voorbereidingen voor een les     

'Oefening met het klei bolletje'. Het kind ervaart en oefent de motorische interactie tussen de rechter en linker hand. Dit creëert een betere doorstroming tussen de twee hersenhelften via de Hersenbrug. De oefening kan solo uitgeoefend worden en tevens in uitwisseling tussen kinderen in een groep/klas. Daarbij ervaren kinderen de temperatuur, het gewicht, de vochtigheidsgraad en het volume van het kleibolletje en dat het per hand verschillend kan zijn en ook per persoon in het uitwisselen tussen de kinderen onderling (Sensomotorische oefeningen / Al Pesso en de hand-oog coördinatie van Lev Vygotsky).

‘Oefening met het klei bolletje met per kind één klei bolletje.’

Materiaal nodig voor 1 tekenoefening

Papier: 65 x 50 cm. 160 grams / kan ook 120 grams voor tekenen

Houtskool: 2 houtskooltjes per kind, waar ze 6 stukjes van 4,5 cm. van breken

Tape: tesaband

Materiaal bij Klei oefeningen
klei-bolletje ter grootte van een tennisbal of ter grootte passend in kinderhand (enigszins afhankelijk van leeftijd van het kind).

'Klei wissel oefening. Communiceren met gesloten ogen. Eerst voelen wat je ontvangt. Daarna ben je vrij om te beslissen of je er op doorwerkt of dat je de klei helemaal verandert. Houd je ogen steeds gesloten daarbij.

‘Klei wissel oefening. Communiceren met gesloten ogen. De kinderen kunnen terwijl ze met gesloten ogen de klei boetseren het stukje klei ook even pletten of rollen op het plankje dat tussen hun in ligt’.


kleiplankje 25 x 35 cm. gezaagd uit MDF-plaat of gecoat meubelplaat

Als de kinderen daarna nog een tekening maken:
papier 65 x 50 cm,
160 grams krijt 4 krijtjes (wit, sienna, blauw, zwart) tape tesaband

Bij een aantal gezamenlijke oefeningen(9.3, 9.4, 9.5 en 9.8) zijn maximaal 4 krijtjes nodig.

Met gesloten ogen een tekening maken met de niet-dominante hand, na de meditatie op een voorwerp, zelf van huis meegenomen.2 Jongens uit groep 7/8 basisschool.als het geweldig om iets te ontdekken waarin ze goed waren en waardoor ze een positieve reactie kregen. ”In eerste instantie werd Rudolph  als één van de “alternatievelingen” met argwaan bekeken. Toen hij eenmaal het vertrouwen van de onderwijzers had gewonnen, kon hij de dingen veelal doen zoals hij dat wilde.

‘Met de 4  krijtjes en gesloten ogen een tekening maken met de niet-dominante hand, na de meditatie op een voorwerp, zelf van huis meegenomen.
2 Jongens uit groep 7/8 basisschool’.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Extra benodigdheden:

Kleine tafels/bankjes was in Kenia (Afrika) het enige vaste meubilair dat er was gedurende de workshops daar. Toch is er met zeer beperkte middelen veel te doen.

‘Kleine tafels/bankjes was in Kenia (Afrika) het enige vaste meubilair dat er was gedurende de workshops daar. Toch is er met zeer beperkte middelen veel te doen. Foto Cas Roseboom.

Tafeltjes om aan te staan terwijl de kinderen of volwassenen deelnemers de tekenoefeningen uitvoeren.

Kleine boterhamzakjes om klei-bolletjes in op te bergen.

Kleien boterhamzakjes voor als kinderen een kleiobject mee nemen naar huis.

Desnoods oude rest lapjes of doekjes om de kinderen hun handen na het kleien aan af te vegen na het handen wassen.

Het meest handige is dat je als begeleider alle klei bolletjes vlak voor de
les al van te voren op een grotere lap of plastic ondergrond klaar legt.
Water via een kraan of een van te voren neergezette emmer is handig.

Didactische voorbereidingen van een les uit ’t Tijdloze Uur zijn goed te zien op de YouTube filmpjes die in dit Menu staan onder PRESENTATIES.
De kinderen kunnen dan direct bij aanvang de plankjes en het klei bolletje naar hun werkplek meenemen.

Plakband of Tape gebruik je om tekenpapier bladen vast te zetten op een drager of op een (gymnastiek)vloer.

Zorg dat je de kinderen voor de eerste keer dat ze een tekenblad opplakken de goede instructie geeft:

Horizontaal Tekenbord met plakband op de hoeken van het tekenblad geplakt.

‘Horizontaal Tekenbord met plakband op de hoeken van het tekenblad geplakt. Je kunt ook dubbel plakband tapen zoals op deze foto te zien’.

Scheur eerst vier aparte stukjes stukjes plakband af op een lengte van circa 5 cm. Vertel de kinderen dat ze het papier eerst op de juiste manier aan de juist kant (bijvoorbeeld aan de kant van de niet-dominante hand) leggen.

Daarna drukke ze het plakbandje schuin over de hoekjes van het papier heen zodat aan beide kanten een stukje plakband van gelijke lengte uitsteekt. Daarna drukken ze het plakband stevig aan op de het tekenblad of op de vloer.

Door goed met de vingers over het plakbandje te wrijven zal het steviger plakken.
Door het wrijven wordt de lijm van het plakbandje namelijk warm en plakt het veel beter.

De tekening zal daardoor tijdens het tekenen niet losraken en voorkomt frustratie door verschuivende tekenbladen.

Eventueel grotere tekenborden zoals op de foto te zien is.

'Jongen uit groep 4 basisschool. De oefening met de spiraal hier met de niet-dominante hand getekend. Jongen uit groep 4 basisschool. Via focus de ruimte naar buiten toe innemen naar expansie en de spiraal ook van buiten naar binnen maken'.

‘Speciaal opgestelde schuine tekenborden met veel ruimte voor de tekenbeweging. Jongen uit groep 4 basisschool. De oefening met de spiraal hier met de niet-dominante hand getekend. Via focus de ruimte naar buiten toe innemen naar expansie en de spiraal ook van buiten naar binnen maken, weer terug naar het centrum’. Het verschil van zo binnen zo buiten‘.

Recht op staande kinderen en op een groot tekenbord.

‘Rechtop staande groepsleerkrachten en kunstenaars bezig met de grote gezamenlijke tekening op een groot tekenbord. Deels met gesloten ogen en niet-dominante hand en daarna met geopende ogen’. Nairobi / Kenia. Foto Cas Roseboom.