Evidence Based methode – ’t Tijdloze Uur – speels, creatief en leren leren van uit een inspirerend leerproces
Kern proces:
Actie – inspanning – ontspanning – rust (balans) – concentratie – innerlijke beleving of ervaring – gevoelsverwerking – ontstaan van nieuwe innerlijke ruimte – algeheel geïntegreerd gedrag – toenemend vermogen in relatie tot ontwikkeling van de Sociale- en Cognitieve Intelligentie – zie Slideshow
Innerlijke discipline
‘Jong geleerd oud gedaan’
Op een speelse manier kun je als begeleider van kinderen de oefeningen van ’t Tijdloze Uur aanbieden waarmee je uitgaat van het natuurlijke talent van elk kind om via een innerlijke ervaring een empathisch en sociaal gedrag te ontwikkelen zonder disciplinaire maatregelen van uit autoriteit.
Hoofd, hart en handen vormen de driehoek….
…die de basis vormt voor de groei en ontwikkeling van het kind. In dit werkboek staan 22 eenvoudig toepasbare beeldende oefeningen ter bevordering van de integratie van zowel de Cognitieve, Emotionele als de Sociale Intelligentie beschreven.
- Het bevorderen van het concentratievermogen van het kind via het proces van integratie van de linker en rechterhersenhelft.
- Het in balans brengen van lichaamservaring, gevoelservaring en mentaal – cognitief vermogen, opdat het kind een innerlijk zelfstandig handelend mens zal worden. Het kind zal zich meer betrokken voelen bij wat het doet.
- Het ontwikkelen van het creatieve vermogen vanuit het denken en doen, wat tot uiting komt in de levenshouding van het kind, door het stimuleren van het expressievermogen.
- Het ontwikkelen van de emotionele intelligentie van het kind (zelfrespect) in relatie tot de cognitieve intelligentie van het kind, ook wel leerintegratie genoemd.
- Het stimuleren van de ontwikkeling van de sociale intelligentie in het sociale gedrag, mede voor wat betreft de relaties tussen kinderen met verschillende etnische achtergronden.
Kinderen krijgen geen verouderde disciplinaire regels hoe zich te gedragen hebben in opdracht van volwassenen (normgedrag), maar leren van binnen uit spelenderwijs sociaal gedrag door ervaringen SEL = Sociaal Emotioneel Leren / Intelligentie of affectief leren. - Stress vermindering bij het kind door middel van ontlading van spanning die leerproces blokkeert.
De bij het boek behorende introductie- en instructievideo is tot stand gekomen dankzij financiering door de Stichting Kinderpostzegels Nederland en de Uitgeverij Lambo.
Alle oefeningen bevorderen, naast andere kenmerken van het kind, het concentratievermogen van het kind via het proces van integratie van de linker- en rechter hersenhelft

Concentratie en visualisatie vermogen
Michiel Czn. Dhont ontwikkelde een unieke methode die werkt vanuit beweging en intuïtie via individuele en gezamenlijke teken- en klei-oefeningen. Deze beeldende oefeningen stimuleren de concentratie en tevens het visualisatie- vermogen.
Het ontwikkelen van de ‘verbeeldingskracht’ blijkt vooral de ontwikkeling van jongens van groot belang te zijn. Het komt tot uitdrukking in een harmonieuzer gedrag.
Via het uitwisselen van basale zintuiglijke gevoelservaringen ontstaat communicatie en sociale interactie. Door zowel groeps- als solo oefeningen wordt het lichaamsgevoel van het kind in balans gebracht. Vergroting van zelfvertrouwen, vermindering van stress, toename van creativiteit en profijt bij cognitieve vakken zijn het resultaat. ’t Tijdloze Uur is een bron van inspiratie voor alle begeleiders van kinderen en biedt tevens concrete toepassingen voor Remedial Teachers en groepsleerkrachten.

De oefeningen in het boek versterken het individuele– en het groepsgevoel en bevorderen de integratie van de cognitieve-, de emotionele- en de sociale intelligentie. Deze innerlijke integratie stimuleert de interactie tussen kinderen in een leersituatie, ook waar sprake is van kinderen met verschillende etnische achtergronden.

In de steeds complexer wordende multiculturele samenleving is het van belang dat kinderen deze drie vormen van intelligentie ontwikkelen. Kinderen worden, met name via de media, net als volwassenen, geconfronteerd met ingrijpende ontwikkelingen en gebeurtenissen op het gebied van milieu en maatschappij en staan ieder voor zichzelf voor de opgave daaraan zin en vorm te geven in de bewuste keuzes in de realisatie van hun leven. De in dit boek beschreven oefeningen en de achterliggende visie sluiten nauw aan bij de ontwikkelingen op wetenschappelijk gebied van de laatste 30 jaar in de pedagogiek, de neurologie, met name het hersenonderzoek, en de cultuurfilosofie.
ONDERWIJS —————- GEZONDHEIDSZORG.
————————————————————————————————————————————————-
’t Tijdloze Uur

|
In 2009 is ’t Tijdloze Uur als Evidence Based methode in het Handboek Beeldende Therapieën ‘uit de verf‘ opgenomen naast 39 andere methoden


Tijdens een eenmalige sessie van anderhalf uur verwerkte deze vrouw haar voornamelijk afstandelijke gevoelens t.a.v. haar couveuse kindje dat ze de eerste 6 weken niet bij zich kon voelen. Het meisje van 11 maanden, dat tijdens de sessie ook aanwezig was en op de rug op een deken lag, ervoer alle energieën waar haar moeder doorheen ging. Ze was buitengewoon helder. Het maakte steeds kleine geluidjes als was het haar goedkeuring die ze aan dit proces voor haar moeder gaf. Door haar gevoelens via tekenen tot expressie te brengen loste de moeder veel van haar boosheid en verdriet op en kwam de verbinding tussen haar en haar kind weer in harmonie.
De beeldende oefeningen in het boek versterken het individuele gevoel een client en de gezamenlijke groepsoefeningen bevorderen eveneens de therapeutische processen in een therapiegroep.
Lees verder bij GEZONDHEIDSZORG over ’t Tijdloze Uur bij Beeldende- Creatieve- en Kunstzinnige Therapie & Psychotherapie.
ONDERWIJS —————- GEZONDHEIDSZORG.